Wednesday 8 May 2013

cikgu FARAH

surprise!!! surprise!!!

Bertahun-tahun aku menafi untuk jadi cikgu. sebab aku tahu bukan mudah menjadi seorang pendidik tambah-tambah orang macam aku ni yang tak pernah terlintas pun akan jadi CIKGU! walaupun sebagai guru ganti tapi peranan seorang guru masih sama. Aku terlalu menghormati orang yang bergelar cikgu sehinggakan aku takut untuk menjadi seorang guru. aku takut kalau aku tak mampu nak memikul tanggungjawab guru. bukan senang seorang guru nak menarik perhatian pelajar untuk belajar. aku jugak kena belajar macam mana nak jadi seorang CIKGU.

kalau sesiapa lepasan SPM, DIPLOMA, DEGREE... yang nak apply cikgu ganti ni. korang pi lah kat PPD yang dekat dengan rumah korang mintak Borang Guru Ganti/ Guru Sementara. tapi keputusan semuanya bergantung kepada kekosongan cikgu di sekolah dan ikut suka pihak PPD nak bagi kita mengajar subjek apa pun. borang ni pun aku hantar bulan FEB hari tu dan alhamdulillah dah lapor diri ujung april. yang paling best sebab dapat sekolah dekat dengan rumah dan subjek seni visual memang bidang aku masa study di UiTM Machang, Kelantan.


Subjek: Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 3 & 4

wah! kena study balik ni sebelum masuk kelas sebab banyak yang dah lupa kan. Buku subjek seni sebelah kanan dan yang kiri tu buku ringkasan mengajar setiap cikgu wajib ada buku ni. so aku pulak akan meneruskan penulisan dalam buku Pn.Azian yang cuti bersalin selama 3 bulan ni. 


alhamdulillah... walaupun hari pertama bekerja sebagai guru ni agak kelam kelibut sikit tapi semuanya lancar macam biasa. mula-mula memang takut jugak nak masuk kelas mengajar huh! whatever happend i have to face it. ni lah buku ringkasan aku even tulisan tak cantik yang penting hati kena ikhlas mengajar dan bagi 100% to student. 

CIKGU FATIMAH
CIKGU FARAH

Cikgu dua generasi. hihi... walaupun aku just mengajar untuk sementara tapi title 'cikgu' tu akan melekap dalam ingatan pelajar-pelajar ni PERCAYALAH aku tak bohong! sebab tu aku tak ambil mudah dalam hal untuk menjadi guru dan sebab tu jugak lah aku sangat menghormati cikgu-cikgu semua even yang tak mengajar aku sekali pun.
 TUGAS, TANGGUNGJAWAB, KEGIGIHAN, PASSION harus ada dalam diri seorang cikgu! 

No comments:

Post a Comment