Tuesday 11 June 2013

KEBENARAN VS FIKIRAN MEREKA

Wah! Sedapnya mulut dia berbicara. Bidalan melayu pernah kata ‘terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata binasa’. Nah amik! Ini makannya…

aku akui menjadi seorang guru bukan pilihan aku selama ni. Tapi allah sudah tetapkan rezeki tiap yang hidup penuh rahsia. Mengapa perlu ada mulut-mulut berkata, suara-suara sumbang membingitkan halwa telinga juga sorotan mata-mata tajam memerhati?  Apakan daya mereka hanya bersuara dibelakang tanpa aku dapat menegakkan hak aku.

‘ooh, jadi cikgu. Tak apa lah cabel besaq kan ada’
Ayat ni baru kluar dari mulut junior dan anak murid aku sendiri depan-depan aku pulak tu. Tersayat hati bila anak murid sendiri yang kata macam tu. walaupun ada anak murid yg hanya memanggil nama aku tanpa gelaran cikgu tak pernah pun rasa sakit macam ni.itu baru yang aku dengar depan-depan, belum lagi termasuk suara sumbang dibelakang.  Aku sedih sangat sebab pemikiran anak-anak masih lagi terbelenggu oleh pemikiran mereka.

Aduhhh… sah-sah la nak jadi cikgu ganti kena sabaq. Apa korang ingat senang-senang leh mintak nak ngajaq apa? Nak ngajaq kat mana? Korang fikir boleh main pilih-pilih macam pilih ikan kat pasar. Ya! Memang aku marah sangat. Ini semua allah yang tetapkan rezeki aku, perjalanan aku, tak kan lah masih lagi tidak mahu terima takdir itu? Dah malas nak cakap banyak. Nanti kalo aku call orang PPD yang pilih aku tu suruh dia sendiri yang cakap baru semua orang percaya kot. Hari tu dia dah bangkitkan isu ni depan guru ganti yang lain. dia sendiri mengaku tak nak ada yang kata dia pilih aku sebab atas kuasa lain dan dia jugak mengaku dia tak kenal aku dan tak mengangka yang aku anak mak aku.

Ikut rasa, binasa… ikut hati, mati…
Bagaimana mahu menegakkan benang yang mereka sendiri siram??? Itu benang aku tapi mengapa mereka yang siram dan mereka juga yang sorokkan??? Sudah tiada keadilan lagi kah di mata dunia ini? Itu hak aku!!! Biar aku sendiri yang simpan!!! Walau hanya satu mulut bicara tapi tiap manusia dikurnia dua kupingnya. Mungkin sebelah kuping kedengaran jelas, mungkin yang sebelah lagi kurang jelas. Maka bercanggahlah antara dua kuping itu. Namun akal hanya mahu mengikut hati!
 Maaf! Bicara aku tidak telus tapi ikhlas.

Jadi, kamu wahai hati. Hidup tanpa ujian juga pancaroba akan hilang warna nya. Akan hilang seri nya. Wahai hati, biar dilanda dugaan maha hebat jangan hilang pegangan pada kasih yang didamba. Kerna kekasih kita itu banyak rahsia kita tersimpan rapi di luh mahfuz. Tidak hanya berserah dan tidak juga hanya menuggu. Yang pastinya kekasih itu sentiasa di sisi kita.


2 comments:

  1. ank cikgu kalau jadi cikgu mmg akan ada ciap miap burung2 gagak hitam mcm tu. Sabar (:

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la pasal enon... Hmm xpe la kena byk sabaq ja skang ni.

      Delete