Wednesday 12 September 2012

meja potong kain

salam...
hari ni aku gi sekolah mama aku nak tgk meja untuk potong kain yg setinggi 1meter. cikgu mak aku pakat terkejut dan mula lah tanya pasaipa tinggi sgt? awat besaq sgt? boleh ka nak buat qeja? hmmm... fyi cikgu2 dan semua org. sy ni adalah seorang yg tinggi dan sy amat lah tidak boleh membuat kerja di bawah paras pinggang sy. ini semua disebab kan untuk mengelak dari memudatkan lagi pinggang sy yg semakin sakit sekarang ni ye. meja ni aku buntuk memotong kain sbb mama aku dah nak beli mesin jahit. huhuhuuu... mesin jahit tu lah yg aku idam2 kan selama ni. 

pagi td aku gi hardwear yg mmg sgt dekat dgn umah. aku beli wood filler untuk tutup lubang2 paku yg ada di atas permukaan meja, berus dan syelek untuk sapu atas meja kasi cantek sket. tp yg bestnya... aku mintak la plastik kat unty tu nak letak brg2 ni. skali die bagi paper beg guess ni. aiyoo! kedai hardwear tp paperbeg guess. hahaha... unty tu ckp xpe i pun xgune beg ni. u amik pakai la... very good unty! i akan dtg lg kedai u nnt ye.

hardwear.paper beg

so bermula lah kerja aku kat bengkel KH. meja ni ckg hazidin yg buat. aku gi mesin lasi licin meja ni baru senang aku nak lukis2 atas meja ni nnt. mesin tu bawah dia kena letak kertas pasir. haaa... nasib ada mesin ni nama ntah depa panggil so xpyah la aku nak 'tonyoh' kertas pasir ni pakai tangan. kalo tidak mau kurus jugak tangan aku ni. cer tgk meja ni besar kan.

meja.mesin.licin


lepas dh di mesin dgn kertas pasir mula lah untuk menutup segala lubang dan juga cacat cela yg ada kat meja ni. so aku pakai wood filler instant punye. bukak bekas terus boleh pakai. atas meja ni ada tempat yg depa paku dan berlubang sikit. lubang2 paku tu aku tutup pakai wood filler ni je. sapu ke kat lubang paku pakai wood filler bagi sama rata dengan meja. pastu tunggu bagi kering dulu then mesin lagi skali kat tmpat wood filler tu je. lepas wood filler dh kering kat lubang2 tu kene mesin lagi skali bagi rata tempat filler tu.

wood filler.mesin

dah siap tempek wood filler boleh la mula mencalit syelek di setiap inci meja aku ni. tgak hasil dh siap meja ni. syelek aku warne meranti. 

meja siap!

3 comments:

  1. wah.rajin la u ni..nanti boleh la i tumpang potong pattern baju kat temapt u..hahaaa..just kidding n its gud to know u , who has d same interst like me.keep it up sis.;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...kalo dekat boleh je nak tumpang2 potong kain tu...

      Delete